Logotyp
Undermeny

FRÅGOR OCH SVAR

FRÅGOR OM ANSÖKAN

Hur ansöker jag till Kulturskolans kurser?

Du ansöker på ”mina sidor” e-tjänster

När kan jag ansöka?

Du kan ansöka när som helst under året!
Arbetet med antagning inför höstterminen påbörjas i mitten av maj och inför vårterminen i december. Intagning av enstaka elever kan dock ske när som helst under terminerna.

Kan jag som inte bor i Nybro kommun ansöka till Kulturskolans kurser?

Ja. Vi tar in elever som inte bor i Nybro kommun i mån av plats.

Kan jag som är vuxen ansöka till Kulturskolans kurser?

Ja, men erbjudande ges i mån av plats då Nybro kommuns skolelever har förtur.

Måste jag återanmäla mig varje termin?

Nej. Det fungerar som ett abonnemang – när du väl har börjat i en kurs utgår vi ifrån att du fortsätter från termin till termin till dess att du eller vi säger upp platsen. Du får dock tillfälle i april/maj att avsluta kursen inför det kommande läsåret om du inte vill fortsätta. Läs mer på denna sida under Frågor om undervisningen, ”Om jag vill sluta?”.

Kan jag göra ändringar i min ansökan?

Ja. Har du ansökt till Kulturskolan och vill ändra till exempel dina kursval så gör du dina ändringar via ”mina sidor” e-tjänster, länken finns på sidan som heter  Ansökan

Kan jag ansöka till en kurs som jag är för ung/gammal för?

Ja, men de som är i rekommenderad ålder för kurserna kan ha förtur till du har rätt ålder.

FRÅGOR OM ANTAGNING OCH KÖ

Hur går antagning till?

Fördelningen av platser sker i huvudsak utifrån ansökningsdatum. Alla som har ansökt till den andra veckan i maj är med i första antagningen för det kommande läsåret och får i juni/juli antingen ett platserbjudande. Ett platserbjudande måste bekräftas, annars kan platsen gå till annan sökande. Har du bekräftat din plats får du en kallelse i augusti till upprop/schemaläggning. Under terminen kan man också kontinuerligt bli erbjuden plats när t ex elever säger upp sin plats. Möjligheterna att få en plats i Kulturskolan ökar om du anger fler alternativ i din ansökan.

Varför finns det kö?

I vissa kurser är efterfrågan större än tillgången på elevplatser. De som inte kan erbjudas plats direkt placeras i kö.

Hur länge får jag vänta i kön?

Kötiden kan variera beroende på kurs och platstillgång. Det är svårt att säga hur länge du behöver stå i kö eftersom det kan ske snabba förändringar även till kurser med lång kö. När vi kan erbjuda en plats tar vi kontakt direkt.

Måste jag återanmäla mitt intresse när jag står i kö?

Nej, men vi är naturligtvis glada om man plockar bort eller ändrar sin ansökan om intresset ändras.

Får jag prova först innan jag bestämmer mig?

Nej  Nybro kulturskola har från och med hösten 2019 ingen prövotid. Avgiften debiteras från första lektionen.

För att tacka nej till kursen (avanmäla) går du in på ”mina sidor” e-tjänster och avanmäler din kurs.

FRÅGOR OM UNDERVISNINGEN

Var ligger Kulturskolans undervisningslokaler?

Kulturhuset Kristallen på Storgatan 29 är Kulturskolans hemvist. Här erbjuder vi undervisning i musik och här finns också en vår administration. Vi undervisar musik (instrumentspel och sång) även på kommunens grundskolor när möjligheten finns. Dansundervisningen har vi i Sporthallen (D-salen).  Bildundervisningen är i Ateljéhuset Pukeberg på Pukebergarnas väg 30.

Hur ofta har man lektion?

Man har i regel lektion en gång i veckan. Inför konserter, föreställningar och utställningar genomförs ibland extrarepetitioner. Läraren informerar om detta i god tid.

Hur lång är en lektion?

I musikundervisningen varierar lektionstiden mellan 20 och 40 minuter i veckan. Lektionstiden påverkas av gruppstorlek, svårighetsgrad och elevens ålder och mognad.  I dans och bild varierar lektionstiden med nivå och ålder mellan 45 och 90 minuter.

Kan jag få enskilda lektioner på instrument eller sång?

Varje lärare har ansvaret att fördela sin undervisningstid på det sätt som han/hon bedömer bäst motsvarar sina elevers behov. Ditt barns lärare gör allt vad han/hon kan för att undervisningen ska fungera bra.  Meddela gärna honom/henne om du har särskilda önskemål kring detta.
Utifrån dina behov, förutsättningar, intressen och ambitioner lägger vi upp undervisningen individuellt så långt det är möjligt.

Hur många lektioner får jag?

Kulturskolan garanterar minst 26 lektionstillfällen per läsår. Ordinarie lektioner, extraövningar inför konserter samt deltagande i konserter/föreställningar/projekt räknas som lektionstillfällen. Antalet lektionstillfällen kan variera mellan höst- och vårterminen.  Ibland behöver vi ställa in lektioner i samband med konserter/föreställningar/utställningar/projekt eller om läraren blir sjuk och vikarie saknas.  Om vi inte har erbjudit det garanterade antalet lektionstillfällen under läsåret betalar vi tillbaka den del av avgiften som motsvarar lektionstillfällena som du inte fått.

Måste jag komma på alla lektioner?

Ja – de flesta i alla fall.  Det finns nästan alltid elever som väntar på att få en plats i våra kurser.  Om du inte kommer på dina lektioner går undervisningstiden till spillo och så tar du dessutom upp en plats som någon annan skulle vilja ha.  Är du sjuk ska du naturligtvis stanna hemma.

Vad gör jag om jag inte kan komma på min lektion?

Om du inte kan komma till en lektion måste du meddela din lärare före lektionen via telefonsamtal, sms eller mail. Lärarnas kontaktinformation finns på Kulturskolans hemsida och på denna webbsida under Kontakt.

Hur får jag veta att en lektion är inställd?

Om det är planerat i förväg att lektionen blir inställd talar din lärare om det i så god tid som möjligt. I annat fall skickar vi ett sms till både eleven och målsman så fort vi vet att lektionen kommer att ställas in. Det är viktigt att du håller kontaktuppgifterna uppdaterade i ”mina sidor” e-tjänster så att vi får tag på dig!

Om jag vill sluta?

Om du vill sluta måste platsen sägas upp skriftligt genom att du går in på ”mina sidor” e-tjänster och avanmäler din kurs.  Du kan också skicka e-post till kulturskolan@nybro.se.
Redan betalda avgifter återbetalas i regel inte.

Vad gäller när jag går ut gymnasiet?

Du avslutas som elev automatiskt och behöver inte avsluta dina kurser själv men i undantagsfall så kan elever få gå extraår..

Kan jag ta fler kurser?

Ja

När ställs kurser in?

Om det finns för få anmälda kan vi tvingas att ställa in en annonserad kurs.

FRÅGOR OM TERMINSAVGIFTER

Vad kostar det att gå på Kulturskolan?

Avgiften varierar beroende på vilket ämne du väljer och om undervisningen är enskild/i en mindre grupp eller om den bedrivs i en större grupp. Vissa rabatter finns om man går fler kurser, se nedan. Läs mer om avgifterna i beskrivningen av varje enskild kurs under fliken Kursutbud.

Finns det någon syskonrabatt?

Nej.

Finns det andra rabatter?

Ja.
* Ensemblerabatt: Om du tar en kurs i instrument och/eller sång får du delta i en eller fler av våra ensembler med 100 % rabatt, d v s utan kostnad.
* Musikteorirabatt: Om du tar en kurs i instrument och/eller sång får du delta i musikteoriundervisning med 100 % rabatt, d v s utan kostnad.

När betalas terminsavgiften?

Höstterminens betalningstjänst skickas ut i september-oktober och vårterminens skickas ut i februari-mars.

När är man betalningsskyldig?

Man är betalningsskyldig efter den 30 november inför vårtermin och efter 15 maj inför höstterminen om inte platsen blivit uppsagd till och med dessa datum. Är du ny elev som börjat under terminens gång debiteras avgiften från första lektionen. Läs mer på denna sida under Frågor om undervisning,

Vad händer om terminsavgiften inte betalas?

Om terminsavgiften efter påminnelse inte betalats lämnas ärendet till inkasso och eleven stängs av från undervisningen.  Om du skulle ha svårt att betala allt på en gång finns möjlighet att dela upp betalningen.  Kontakta i så fall Kulturskolechefen före förfallodatumet på fakturan.  Om du som räkningsmottagare har obetalda fakturor till Kulturskolan för ett av dina barn erbjuder vi inte plats till dina andra barn förrän fakturorna är betalda.

Kan man få terminsavgiften återbetald?

Nej i regel inte.  Det är endast i de fall då vi inte har kunnat erbjuda det garanterade antalet lektioner under läsåret som vi betalar tillbaka en del av avgiften.  Läs mer under Frågor om undervisningen, ”Hur många lektioner får jag?”.

FRÅGOR OM INSTRUMENT OCH UTRUSTNING

Behöver jag skaffa instrument, material eller utrustning?

-Bild:     Nej – allt material ingår i terminsavgiften
-Dans:   Ja – du behöver mjuka kläder som du kan röra dig fritt i, läraren informerar vid  kursstarten
-Musik: Ja – instrument och noter måste införskaffas, läraren informerar vid kursstarten

Måste jag ha ett instrument för att delta i musikundervisningen?

Ja. Du bör ha ett eget instrument eller tillgång till ett instrument för regelbunden övning. Detta gäller alla musikkurser förutom sång, kör och musikteori. (Flera instrument kan hyras eller lånas på Kulturskolan, se nedan). Piano/keyboardelever bör ha tillgång till ett välstämt akustiskt piano eller ett digitalpiano eller en keyboard av god kvalitet och med minst 35 vita tangenter för att kunna öva. Trumelever kan börja med en övningsplatta (finns att låna på Kulturskolan) och köpa ett trumset något senare. Rådgör alltid med läraren innan du skaffar ett instrument!

Kan jag hyra instrument på Kulturskolan?

Ja. Kulturskolan hyr ut tvärflöjt, klarinett, saxofon, trumpet, valthorn, trombon, tuba samt alt-, tenor- och basblockflöjt. Det kostar 225 kronor per termin.

Kan man låna instrument på Kulturskolan?

Ja. Kulturskolan lånar ut övningsplattor till trummor.

Frågor om hantering av personuppgifter

Hur behandlas personuppgifter?

Personuppgifter i din ansökan registreras i Nybro Kommuns elevadministrativa system i enlighet med §25 PUL (Personuppgiftslagen).

Om man har skyddad adress?

För dig som har skyddad adress gäller att bara särskild handläggare på Lärande- och kulturförvaltningen ser dina adressuppgifter. Ansök inte via webb utan  kontakta istället Kulturskolechefen direkt.  Telefonnummer finns under ”Kontakt”.

 

Webbredaktör: marieaxelsson | Marie.axelsson@nybro.se | Id: inlägg: 53 - kategori: 8

Om kulturskolan

  FRÅGOR OCH SVAR

FRÅGOR OM ANSÖKAN Hur ansöker jag till Kulturskolans kurser? Du ansöker på ”mina sidor” e-tjänster När kan jag ansöka? Du [...]

  Kontakta oss

Kontakt Du är alltid välkommen att kontakta ditt barns lärare för att höra hur det går med barnets utveckling! Ett [...]